2. Než začnete psát

JAK NAPSAT PODNIKATELSKÝ PLÁN

2. Než začnete psát

„Většina lidí propásne svou životní příležitost, protože ta je oblečena v montérkách a vypadá jako práce.“
Thomas A. Edison, vynálezce
V případě, že se budete ucházet o finanční prostředky od investora, myslete na to, že podnikatelský plán je první podklad, který od vás investor uvidí a který bude zásadně utvářet jeho názor na vaše podnikání i na vás samotné. Volba slov, stylistická a grafická úprava, logičnost a uspořádání jednotlivých částí, to vše je při získávání zájmu investora velmi důležité. Stává se, že i zajímavá podnikatelská idea nenajde u investora pochopení právě kvůli svému špatnému zpracování či nedostatečnému vysvětlení celého konceptu. Jelikož i vy zřejmě budete ve svém podnikání něco prodávat a pokoušet se získat své zákazníky, berte toto jako váš první prodejní a vlastně i marketingový úkol - zaujmout investora vhodným oslovením, představením vašeho nápadu a jeho "prodejem".

Volba správných slov je velmi důležitá. Ne každý začínající podnikatel zná přesné významy odborných výrazů, které se v byznyse používají, zejména z oblasti financí. Častou chybou například je používání slov zisk a příjmy jako synonyma. Záměna některý slov může vést k nedorozumění, které pak má zásadní následky jak ve fázi představení projektu, tak při realizaci samotné. Proto pokud si nejste jisti přesným významem některého slova, zjistěte si jeho přesný význam a použijte ho až v okamžiku, kdy si jím budete jisti. Pár důležitých termínů, které byste měli znát, najdete i v kapitole Podnikatelský slovník.

Stejně tak je důležitá i gramatika. Jak biste my na přýklad věřyly, kdibi semse vám snažyl něco prodat takto? Rozhodně je vhodné nechat si provést jazykovou korekturu vašeho podnikatelského plánu od odborníka, nebo jej nechat alespoň přečíst jinou osobou, která zcela jistě objeví chyby, které vy po svém tisícím prvém přečtení již nevidíte.

Podnikatelský plán by měl předat někomu, kdo o vás a vašich podnikatelských myšlenkách nikdy neslyšel, ucelený předhled o všech důležitých částech vašeho budoucího podnikání. Nesnažte se ale investora zahltit přílišnými detaily. Začínající podnikatelé mají často tendenci vysvětlit princip fungování svého nového vynálezu nebo projektu do nejmenších technických detailů a tím investora odradí od dalšího zájmu. Čas je dnes velmi drahý a zavřené dveře investorů se později těžko znovu otevírají. Šetřete papír a myslete na to, že méně je v tomto případě více. Pokud základní koncept obsahující všechny důležité informace investora zaujme a bude se chtít seznámit s podrobnějšími informacemi, jistě si je od vás později vyžádá.

Pokud je však z nějakého důvodu nutné vysvětlit princip (ať už produktu, výrobního postupu, způsobu prodeje či čehokoliv jiného) detailně, přidejte popis do přílohy a v textu na něj jen odkažte. Snažte se nemluvit vaším technickým jazykem, ale vžijte se do role investora a zkuste mu celý plán vysvětlit jeho jazykem. Stručnost a uvedení těch důležitých údajů je zde naprosto žádoucí. V žádném případe neplatí, že čím delší plán je, tím působí propracovaněji a vaše šance na získání peněz se tak zvýší. Ačkoliv některé poučky říkají, že podnikatelský plán by měl obsahovat desítky, někdy až stovky stran, je více než vhodné verzi plánu představovanou investorům zkrátit na 10, maximálně 20 stran. Dlouhý text nahraďte vizualizacemi (grafy, fotografiemi, nákresy...) a používejte je všude tam, kde je to možné a vhodné. Pamatujte, že čím kratší plán bude, tím má větší šanci, že bude celý přečten.

Věřte nebo ne, ale i investoři jsou jen lidé, kteří mají své city, pocity a intuici. A nezřídka se jimi řídí. Jak působí podnikatelský plán jako celek je proto velmi důležité. Měl by z něj vzejít pocit, že vaše podnikání je sestrojeno jako dobře fungující stroj, se všemi funkčními částmi, které v něm mají být. Že naopak neobsahuje části, které v něm být nemají a které ho mohou brzdit či dokonce zastavit. Celý byznys musí být dobře vyvážen a působit dojmem, že jeho úspěšnému chodu zbývá už jen "mazivo" (v tomto případě tedy investorovy peníze) a po uvedení do pohybu se z něj stane doslova stroj na zisk.

Ve vašem podnikatelském plánu se vyvarujte obecných frází, jako například té, že chcete být nejlepším na trhu. Musíte to vyjádřit číselně. Například že za 5 let předpokládáte získání 20 % trhu (samozřejmě musíte vycházet z reálných úvah a propočtů, o tom více v dalších kapitolách). Častá je také představa začínajících podnikatelů, že jejich záměr má již ve chvíli připraveného podnikatelského plánu obrovskou hodnotu. Pokud za sebou nemáte nějaké prodeje a finanční výsledky, váš nápad bohužel v tuto chvíli žádnou hodnotu velmi pravděpodobně nemá (alespoň ne spočítatelnou). Někteří začínající podnikatelé se to ještě snaží zachránit další frází, že jejich projekt má velký nebo dokonce obrovský potenciál. Opět to musíte doložit jedině čísly. Dlouhý text zdržuje a špatně se v něm orientuje. Čísla jsou naopak přehledná a matematicky využitelná. Nahraďte proto v podnikatelském plánu potenciál konkrétním číselným vyjádřením (například podíl X % na trhu za Y let, X prodaných výrobků při Y nákladech apod.).

Dost možná máte v podnikatelském plánu nějaká data, která se vám zdají citlivá a nechcete je někomu cizímu předávat hned při první kontaktu. V pořádku. Zdravá obava ze zneužití je na místě. Zvlášť na internetu můžete narazit na mnoho lidí, kteří se sami prezentují jako úspěšní podnikatelé nebo investoři a přitom se z vás snaží jen vylákat dobrý nápad na podnikání. Tomu můžete do jisté míry zamezit. Pokud jste přesvědčeni, že některé údaje z vašeho podnikatelského plánu jsou citlivá nebo zneužitelná, můžete je v první představované verzi plánu vynechat s tím, že tato data dodáte na případném dalším, třeba až osobním jednání. Dělejte toto však jen s rozmyslem a u informací, které mohou skutečně případně být zneužitelná. Někteří skrývají mnoho informací, které jsou ve skutečnosti veřejné dohledatelné či všeobecné známé a snaží se tak vyvolat dojem exkluzivity. Toto nepřiměřené tajnůstkářství však může vyvolat u investorů efekt zcela opačný a to ten, že nebudou mít čas ani chuť se vás podrobnějších informací doprošovat. Váš neúplný plán pak jednoduše smetou ze stolu.

V případě obav ze zneužití můžete od druhé strany požadovat podepsání tzv. NDA (non-disclosure agreement - smlouva o mlčenlivosti), ve které specifikujete, jaké případné postihy druhé straně při zneužití informací hrozí. Pozor však na znění, které bude obsahovat - je rozdíl mezi závazkem, že získané informace neprozradí třetí osobě, a tím, že získané informace nepoužije ke svému vlastnímu podnikatelskému prospěchu. Rozhodně je vhodné nechat si sepsat tuto dohodu profesionálně právníkem, který ji připraví přímo vám "na triko" dle vašich potřeb, naopak rozhodně se nedají doporučit vzory těchto smluv stažených z internetu, jelikož jsou obvykle příliš obecné a zastaralé. Věřte, že investice do sepsání kvalitní NDA vám v budoucnu může ušetřit mnoho nepěkných starostí.

V praxi se investorům takto písemně zavazovat většinou nebude chtít. Společný kompromis můžete nalézt tím, že mlčenlivost či zákaz zneužití sjednáte jen na určitou dobu, po kterou bude platit, např. půl roku nebo rok od podepsání. Vy tím získáte čas a určitou jistotu, že do té doby nebude váš plán zneužit a investor se nebude cítit doživotně svázaný daným písemným slibem.

Pokud uvádíte citlivé informace, je vhodné hned v úvodu podnikatelského plánu uvést, že všechny obsažené informace jsou důvěrné a čtenář se zavazuje o všech skutečnostech souvisejících s vaším podnikáním mlčet a nevyužít je ani ve svůj prospěch. To sice nemá takovou právní váhu jako uzavření písemné smlouvy, nicméně i taková deklarace může zabránit budoucím komplikacím.

Nezapomínejte svůj podnikatelský plán pravidelně aktualizovat! Stejně jako několik let stará mapa vám neaktuální podnikatelský plán bude k ničemu. Příkladem může být podnikatelský plán, kde byla použita několik let stará sazba DPH. Tím se autor usvědčil z toho, že plán sestavil před několika lety bez pozdější důsledné aktualizace (nebo dokonce změnu DPH ani nezaznamenal), potom tedy ani jeho finanční plán nemůže být reálný. Trh je organismus složený z živých lidí, neustále se mění a vyvíjí, proto váš plán musíte aktualizovat podle současné situace. Mimochodem, autor zaslaného plánu se také usvědčil z toho, že se již několik let snaží investory neúspěšně oslovit. Neuvědomil si, že při vytvoření dokumentu v elektronické podobě jsou jeho součástí různé doprovodné informace, jako například datum vytvoření a poslední změny dokumentu. Jak myslíte, že bude investor reagovat na zjištění, že plán už několik let neúspěšně koluje mezi ostatními investory?

Na aktualizace tedy nezapomínejte a označujte jednotlivé verze. Pokud byste mezi odezvou investora v plánu něco změnili, můžete později lehce porovnat, ze které verze oba vycházíte. Aktualizace a zpřesňování obsažených informací působí profesionálním dojmem.

K obecným radám ještě jedna technická poznámka - ne zřídka investoři vzhledem ke svému omezenému času otevírají zasílané dokumenty na cestách v různých mobilních zařízeních, které mohou u některých typů souborů celý text nepříjemně rozhodit, nebo jej vůbec neotevřít (typicky soubory doc či docx). Proto vždy zasílejte plán ve formátu pdf, který má širokou podporu napříč různými zařízeními. Podnikatelský plán také nemusíte zasílat přímo, ale uložit někde na internetu nějakého internetové úložiště, které vám ukáže, zda si investor plán stáhl. Investorovi pak zašlete pouze odkaz spolu s přístupovým heslem, kterým plán ochráníte před cizím zneužitím.

Pokud si nejste některou částí podnikatelského plánu jisti, nabízíme kompletní sestavení podnikatelského záměru, zpětnou vazbu na záměr nebo i konzultace při začátku vašeho podnikání.

Pokračovat můžete na další kapitolu: 3.0 Struktura podnikatelského plánu
TOP
31