4.2 Podnikatelský slovník

JAK NAPSAT PODNIKATELSKÝ PLÁN

4.2 Podnikatelský slovník

Audit / Due diligence

Podrobná analýza vaší firmy nezávislou osobou či firmou. Investor obvykle požaduje její provedení při vstupu do existující firmy.

Bod zvratu

Moment, kdy se výnosy rovnají nákladům (příjmy výdajům), neboli takový objem prodaných produktů, kdy není podnik ve ztrátě ani zisku.

Bonita

Vyjadřuje vaši důvěryhodnost a schopnost splácet vaše závazky.

Byznys model

Způsob, jak budete s vaším produktem vydělávat (jak získáte peníze od zákazníků a dosáhnete zisku).

Cash flow

Přehled o všech finančních tocích firmy (příjmy a výdaje).

Dividenda

Podíl na zisku firmy vyplácený vlastníkům.

EBIT

Zisk před zdaněním a úroky. Používá se například pro snadné porovnání firem z různých odvětví či států bez ohledu na daňové podmínky a způsob financování firmy.

Franšízing (franchising

Poskytování úspěšného podnikatelského modelu (postupů, know-how, názvu apod.) jiným podnikatelům za úplatu. Na principu franšízingu u nás funguje například McDonald’s, OBI nebo Family Frost.

Fúze

Spojení firem za účelem získání nějaké výhody, úspory apod. (například získání většího tržního podílu nebo úspor z rozsahu).

Know how

Znalost určité činnosti, například výrobního nebo prodejního postupu, která vychází z praktických zkušeností podnikatele.

Leasing

Pronájem movité věci. Místo jejího nákupu a jednorázového výdaje můžete díky leasingu rozložit výdaje za danou věc v čase, ale do jejího úplného splacení je věc stále v majetku leasingové společnosti.

Licence

Povolení používat věc jinou osobou nebo firmou, například vynálezu, počítačového programu, grafického zpracování apod.

Marže

Vyjadřuje, jaký podíl z prodejní ceny tvoří zisk (tj. zisk lomeno prodejní cena). Pokud budete například prodávat za 100 a nakupovat za 60, vaše marže bude 40/100, tj. 0,4 = 40 %. Z logiky vzorečku nemůže být marže nikdy vyšší než 100 %. Neplést s přirážkou!

Monopol

Jediná firma na trhu prodávající určitý produkt. Jelikož může zneužít svého postavení například vysokou cenou, existují státní regulace proti zneužití monopolního postavení.

Produkt

Vše, co můžete nabídnout na trhu ke koupi. Produktem může být výrobek nebo služba.

Přirážka

Vyjadřuje, jaký podíl z nákupní ceny tvoří zisk (tj. zisk lomeno nákupní cena). Pokud budete například prodávat za 100 a nakupovat za 60, vaše přirážka bude 40/60, tj. 0,67 = 67 %. Neplést s marží!

Příjmy / výnosy / tržby / obrat

Celkový součet prodejů firmy za určité období, vyjádřený v korunách nebo jiné měně. Termíny nejsou přesná synonyma a obsahují rozdíly, v běžné mluvě jsou však často zaměňovány.

ROI

Návratnost investice, která se počítá jako zisk děleno investice na jeho dosažení. Pokud například investujete do reklamy 50000 a zisk z ní bude 10000, ROI bude 50000/10000, tj. 0,2 = 20 %.

Výdaje / náklady

Celkový součet vynaložených finančních prostředků firmy za určité období, vyjádřený v korunách nebo jiné měně. Termíny obsahují jisté odlišnosti, v běžné mluvě jsou však často zaměňovány.

Zisk

Rozdíl mezi výnosy a náklady firmy za určité období vyjádřený v korunách nebo jiné měně. Pokud je výsledek záporný, jedná se o ztrátu.

Pokud si nejste některou částí podnikatelského plánu jisti, nabízíme kompletní sestavení podnikatelského záměru, zpětnou vazbu na záměr nebo i konzultace při začátku vašeho podnikání.

Pokračovat můžete na další kapitolu: 4.3 Podnikatelský plán - vzor
TOP
24