4.1 Nejčastější chyby v podnikatelských plánech

JAK NAPSAT PODNIKATELSKÝ PLÁN

4.1 Nejčastější chyby v podnikatelských plánech

„Jestliže jde vše podle plánu, stala se někde chyba.“
Murphyho zákon
Díky našim zkušenostem se můžete poučit z chyb, které se v podnikatelských záměrech téměř vždy vyskytují:

1. Špatná prezentace produktu

Začínající podnikatelé jsou obvykle příliš zaměřeni na svůj produkt a tak zabíhají příliš do podrobností, například o technickém řešení, postupu výroby apod. Nebo naopak je produkt představen jen velmi vágně či nepřesně a nikdo z něj nepochopí, o co vlastně jde. Odhadnout zlatou střední cestu, tedy dobře představit produkt a zároveň nezabíhat do přílišných podrobností, chce opravdu cit. Vzhledem k tomu, že čeština také nepatří zrovna k nejjednodušším jazykům na světě, vyskytují se velmi často v podnikatelských záměrech také gramatické chyby, které na dojmu rozhodně nepřidají. Doporučujeme proto nechat si po zpracování plánu provést jazykovou korekturu nebo si ušetřit starosti a obrátit se rovnou na nás.

2. Nepřesná terminologie

Většina lidí, kteří se pouští do podnikání, nikdy podnikatelský plán nepsala. Často ani nemaji ani vzdělání ekonomického směru. Je proto logické, že při psaní plánu svépomoci pak používají nepřesné nebo matoucí výrazy. Častým kamenem úrazu bývá zaměňování pojmů jako příjmy a zisk - že se budou příjmy rovnat ziskům, je totiž takřka nemožné. Dalším častým hříchem je špatné pochopení pojmu marže, respektive přirážka - pokud podnikatel uvede, že marže na produktu bude například 120 %, je to matematický nesmysl (marže nikdy nemůže být vyšší, než 100 %). Podobných příkladů, kde začínající podnikatelé chybují, je možné nalézt více a nejsou vůbec neobvyklé. Doporučujeme vám proto si buď pojmy před použitím dobře nastudovat (například v našem podnikatelském slovníku) nebo si nechat se sepsáním podnikatelské plánu pomoci od odborníku.

3. Nereálný odhad prodeje

Lze říci, že jednou z nejdůležitějších částí plánu je finanční plán, na jehož základě je odhadnutý zisk pro nejbliží roky. A pro sestavení finančního plánu je nezbytné odhadnout, jak bude daný produkt prodávaný. Nejčastější chybou při odhadu prodeje je následující postup: v ČR má náš cílový trh např. 300 tisíc potenciálních zákazníků a z toho určitě oslovíme např. 10 % trhu. Tomuto postupu se v praxi říká TOP DOWN (shora dolů), neboli sečtete populaci / cílovou skupinu a vymyslíte, jakou část trhu asi tak oslovíte. Takový myšlenkový postup je obvykle nesmyslný a vede ke nereálným odhadům prodeje a následně tedy i nereálnému finančnímu plánu a odhadu příjmů i zisku. Jak se má k odhadu prodejů přistupovat správně se dozvíte v našem on-line návodu jak napsat podnikatelský plán.

Nejčastější chyby podnikatelských plánů aneb proč se váš plán investorovi nebude líbit

  • Plán obsahuje gramatické či logické chyby.
  • Plán obsahuje moc textu, často na úkor grafiky (obrázků, grafů).
  • Plán obsahuje samou grafiku (grafy) bez vhodného textového doprovodu.
  • Produkt je popsán extrémně detailně nebo stylem produktové prezentace.
  • Plán obsahuje spoustu obecných frází a je nudný.
  • Z plánu není zřejmé, jak bude váš podnik vypadat za jeden, dva, pět let.
  • Vaší motivací je pouze uvést produkt na trh nebo podnikat jen pro to, že vás baví nebo je daný obor vaším koníčkem.
  • Chcete použít investici jako odměnu za váš nápad nebo dosavadní práci, když váš produkt ještě nic nevydělal.
  • Chcete se věnovat zároveň i dalším projektům nebo firmám nesouvisejícím s daným podnikatelským plánem.
  • Nevkládáte do firmy žádné vlastní finanční prostředky.
  • Nemáte sami žádné zkušenosti s daným oborem či nemáte sestavený kvalitní tým odpovídající potřebám vašeho plánu.
  • Celý plán stojí a padá jen s vaší osobou.
  • Plně jste nevyužili potenciál vašich současných možností a už sháníte investici na zvětšení či expandování firmy.
  • Hledáte příliš velkou, nebo naopak příliš malou investici vzhledem k vašemu podnikatelskému záměru.
  • Slibujete nereálné příjmy či zisky v extrémně krátkém čase.
  • Tvrdíte, že pro investora neexistuje žádné riziko ztráty.
  • Chcete po investorovi, aby si aktivně odpracoval určitou část plánu, zejména tu prodejní.
  • Váš produkt není připravený a vyžaduje další investice, než bude vůbec ve funkčním stavu.
  • Váš produkt není chráněn (či jej vůbec nelze chránit) proti zneužití (patentem, užitným vzorem, ochrannou známkou...).
  • Pro váš produkt musíte nejprve vytvořit svůj trh.
  • Neznáte své zákazníky a trh, či jasně nepopisujete vaši cílovou skupinu.
  • Neznáte nebo podceňujete vaši konkurenci.
  • Neznáte vaše odvětví - legislativu, bariéry vstupu, stav, trendy.
  • Vaše prognóza prodejů či finanční plán nejsou založeny na reálných základech, průzkumu trhu apod., či tato data záměrně zkreslujete.
  • Neuvádíte žádné přesvědčivé důvody či důkazy, že váš plán (produkt) bude fungovat.

Pokud si nejste některou částí podnikatelského plánu jisti, nabízíme kompletní sestavení podnikatelského záměru, zpětnou vazbu na záměr nebo i konzultace při začátku vašeho podnikání.

Pokračovat můžete na další kapitolu: 4.2 Podnikatelský slovník
TOP
35