3.2 Představení podnikatele a týmu

JAK NAPSAT PODNIKATELSKÝ PLÁN

3.2 Představení podnikatele a týmu

„Chcete-li vybudovat velký podnik, vybudujte nejdříve sebe.“
Tomáš Baťa, podnikatel

Osobnost podnikatele

Investoři považují za naprosto klíčový prvek v jakémkoliv podnikání osobnost podnikatele, jeho kvalitu, schopnosti, zkušenosti, minulost. Praxe totiž ukazuje, že díky člověku s nadprůměrnými podnikatelskými schopnostmi může na trhu uspět i produkt s průměrnými vlastnostmi, ale podprůměrný podnikatel může naprosto zazdít i produkt nadprůměrných kvalit. Osobnost podnikatele obvykle rozhoduje mezi úspěchem a neúspěchem celého projektu. Proto zvažte, v čem vynikáte a zdá máte dostatečné kompetence pustit se zrovna do oboru, kterým se zabývá váš podnikatelský plán.

Samozřejmě ideální je, pokud daný obor již dobře znáte ze svých předchozích pracovních aktivit. Zde investora těší, že se nepouštíte na zcela neznámé pole a zvyšuje to šanci na úspěch. Často lze pak využít i vaše bývalé kontakty na dodavatele a zákazníky z daného oboru. Pokud však obor působení měníte, je dobré, když o danou oblast jevíte alespoň dlouhodobý zájem ve vašem volném čase. Pak ale musíte také investora přesvědčit, že právě tento obor již nezměníte a nestane se vaším koníčkem za pár let či měsíců něco úplně jiného.

Nemálo podnikatelský plánů je koncipováno jako one man show, tedy že celý plán je závislý na jednom klíčovém člověku. Co se ale stane v případě, když budete mít zdravotní, rodinné, finanční či jiné problémy? Bude vaše firma stále fungovat a generovat zisk? To jsou oprávněné obavy každého investora. Pokud plánujete byznys, kde alfou i omegou celé realizace budete vy, zajistěte, aby v případě vaší absence z jakýchkoliv důvodů váš projekt fungoval s co nejmenším omezením a samozřejmě o tom dostatečně ujistěte ve svém podnikatelském plánu investora.

Investor bude zcela jistě zkoumat i vaši motivaci, proč se do vašeho podnikatelského plánu chcete pustit. Hodně lidí se vrhá do podnikání jen pro to, aby si splnili svůj sen uvést daný produkt na trh, viděli ho v praxi nebo jím pomohli někomu jinému. Klasickým příkladem jsou různí domácí kutilové a vynálezci, kteří se chtějí světu pochlubit se svým zlepšovákem. To sice není nic zavrženíhodného, ale pokud budete podnikatelský plán předkládat investorům se žádostí o jejich peníze, nebudete mít velkou šanci na úspěch, pokud se vaše a jejich motivace bude lišit. Investor není sponzor. Očekává, že se mu investované peníze nejen vrátíte, ale i zhodnotíte. To je potřeba mít na paměti při sestavování celého podnikatelského plánu.

U začínajících projektů investora zajímá, jak dlouho budete ochotni v nové firmě pracovat zadarmo a jak dlouho s projektem vydržíte, když se mu nebude dařit. Jinými slovy bude zkoumat, jak vážně své podnikání myslíte. Také je pro investora důležité vědět, zda ve vaší firmě chcete působit dlouhodobě a mít z ní trvalý příjem, který vás bude živit (v podnikatelské hantýrce firma "na mlíko"), nebo zda je vaším cílem firmu v dohledném horizontu prodat (tzv. firma "na maso"). Uveďte tedy pravdivě, jaké motivy vás za realizací podnikatelského plánu vedou a proč jej zrovna vy dotáhnete úspěšně do konce.

To, jakým způsobem dokážete prodat svůj podnikatelský nápad investorům, odráží úroveň vašich obchodních i manažerských dovedností. Žádný dokonalý podnikatel z nebe nespadl a neočekává se od vás, že vše v podnikání zvládnete sami. Pokud jste obyčejný smrtelný člověk, zvládnete jistě jen určité omezené množství dovedností a čím více jste se v životě věnovali jednomu oboru, tím více jste pravděpodobně "zanedbávali" jiný. Jde tu však o to, jak dokážete zvládnout právě vaše slabiny. Ne nadarmo se říká, že kvalita manažera se posuzuje podle jeho nejslabší stránky. V podnikatelském plánu vyzdvihněte vaše přednosti a zkušenosti, ovšem pokud je jasné, že některé oblasti při realizaci vašeho podnikání nezvládnete (například IT, marketing, finance...), uveďte, jakým způsobem budou zabezpečeny (například spolupráce s externím člověkem nebo firmou). Přiznat vaše slabiny v určité oblasti není potupou, nýbrž profesionálním zhodnocením vašich schopností.

Obrovským plusem je, pokud do podnikání vstupujete s již sehraným týmem lidí, nebo se lidé ze sestaveného týmu alespoň dobře znají. Když k sobě poskládáte nové lidi, byť kvalitní, je tu velká pravděpodobnost, že tento tým za několik měsíců nebude v takovém složení, ve kterém začínal. Investor bude zkoumat jednotlivé klíčové členy týmu, ale i sehrání a kompletnost celého týmu jako takového. Tým se musí dobře doplňovat. Nejde jen o rozdělení oborů a kompetencí napříč týmem, ale i o vlastnosti jednotlivých členů. Každý má jiné osobnostní předpoklady k podávání nejlepších výkonů. Někdo může být dobrý inovátor a vizionář, rád a snadno vymýšlí nové nápady, ale takový člověk obvykle má problém dotáhnout věci do konce. Než se vrhne do realizace, už má spousty dalších myšlenek a aktivit. Takoví lidé musí být vyváženi zase jiným typem osobností, tzv. realizátory, kteří sice nemají takové invenční myšlení, ale dokážou dokonale splnit úkoly, které jsou jim zadány. Uvědomte si, že i vy jste součástí týmu. Proto pokud máte invenci ale pokulháváte v realizaci, potřebujete do svého týmu i realizátory a naopak.

Pokud tým ještě není sestaven, bude investora zajímat, jakým způsobem budete vhodné lidi shánět. Zvolená metoda hledání pracovníků a partnerů velmi ovlivňuje, z jak kvalitních lidí budete nakonec vybírat a tedy i kvalitu realizace projektu samotného.

Pro představu jednotlivých členů týmu je vhodné do podnikatelského plánu graficky zobrazit organizační strukturu. Také uveďte, jaké činnosti budou zabezpečovat kmenoví zaměstnanci, na jaké činnosti budou najímání pracovníci na plné či zkrácené úvazky a na jaké činnosti najmete externí partnery a firmy.

Pokud si nejste některou částí podnikatelského plánu jisti, nabízíme kompletní sestavení podnikatelského záměru, zpětnou vazbu na záměr nebo i konzultace při začátku vašeho podnikání.

Pokračovat můžete na další kapitolu: 3.3 Představení produktu
TOP
32